Michael Johnson schreef met zijn Branding in five and a half steps een handige gids om je te helpen met je branding. Hij beschrijf 5,5 stappen om aan branding te doen. Wij bespreken er vijf van.
1. Onderzoek
Het is aanlokkelijk om je er gewoon in te smijten en te beginnen brainstormen en ontwerpen. Niet doen. Begin bij het begin. Stel de juiste vragen en onderzoek ze. Als je dat niet doet, loop je het gevaar oplossingen te vinden voor de verkeerde problemen.
Er zijn een heleboel oefeningen die je in dit stadium kan doen. Maak een SWOT-analyse, maak een onderscheid tussen de functionele en emotionele voordelen van je product of service, lijst de feiten, uitdagingen en kansen op van je bedrijf … oefeningen genoeg. Schuim het internet af of snuister eens door je marketingboeken voor leuke oefeningen. Ze zijn altijd waardevol en bieden je ongetwijfeld nieuwe inzichten.
Wees niet te verlegen om je merk te vergelijken met andere merken. Als je jezelf wilt differentiëren moet je weten hoe de concurrenten het aanpakken. Pak het visueel aan en breng het in kaart. Diagrammen zijn bijvoorbeeld handige tools om in een oogopslag de relatie tussen verschillende bedrijven te tonen.
2. Strategie en narratief
Alle info die je in de vorige stap hebt gevonden, moet je nu synthetiseren. Dat is moeilijker dan dat het klinkt. Deze tweede stap is een ware struikelblok omdat je antwoord moet bieden aan de belangrijkste en moeilijkste vraag: waarom. Waarom doe je wat je doet? Waarom ben je hier?
Volgens Johnson is de waarom-vraag belangrijker dan de missie en visie van een bedrijf. Zowel de missie als visiestatements hebben te weinig aarding in de dagelijkse werking van het bedrijf. Inspirerend om op de nieuwjaarsreceptie hoog van de toren te blazen, maar onmiddellijk weer vergeten de volgende maandagochtend.
De waarom-vraag gaat naar de kern van de zaak. Elke beslissing die je neemt kan je toetsen aan je waarom en zien of het strookt.
Een goeie waarom zegt niet wat een merk doet of voor wie het merk er is of hoe het alles aanpakt, maar die ideeën zitten er wel in verweven. Dus:
- TED zegt niet: “Wij organiseren conferenties en willen mensen informeren,” maar: “We believe passionately in the power of ideas to change attitudes, lives and, ultimately, the world.”
- Twitter zegt niet: “Wij zijn een sociaal mediaplatform waar mensen met elkaar kunnen discussiëren,” maar: “To give everyone the power to create and share ideas and information instantly, without barriers.”
- Coca-Cola zegt niet: “Wij bieden verfrissende drankjes aan,” maar: “Coca-Cola brings joy. It’s happiness in a bottle.”
Daar zit power in. Een reden om te zijn.
Het antwoord op de waarom-vraag vinden is niet gemakkelijk. Veel bedrijven breken er hun hoofd over en meeste bedrijven komen zelfs niet tot een bevredigend antwoord. Johnson biedt een handig model aan om tot dat antwoord te komen. Beantwoord volgende vragen en de waarom zou gemakkelijker moeten komen.
- Wat doen we en hoe doen we het?
- Voor wie zijn we er?
- Wat vinden we het belangrijkste?
- Wat is onze persoonlijkheid?
- What maakt ons anders dan anderen?
- Waarom zijn we hier?
Als de waarom helemaal goed zit, kan je het zelfs samenvatten tot een slogan.
- Think different
- I’m lovin’ it
- Because I’m worth it
- Have a break…
- Yes we can
3. Design
Als alle neuzen dezelfde richting wijzen is het tijd om de handen vuil te maken en te beginnen ontwerpen. Daarvoor hebben we eerst een goeie brief nodig. Waarom, wat, hoe, waar, wanneer, voor wie zijn voor ontwerpers belangrijke informatiebytes. Elk designproces is anders. Het kan snel gaan: de juiste ingeving op het juiste moment, maar het kan ook tergend traag gaan met meerdere revisies en een heuse clash in opinies.
Elk designproces is anders. Het kan snel gaan: de juiste ingeving op het juiste moment, maar het kan ook tergend traag gaan met meerdere revisies en een heuse clash in opinies. Wees klaar voor alles.
4. Implementatie
Hoe zien onze ideeën er uit op verschillende platformen? Dat komen we te weten in de implementatiefase. Hier zetten we de puntjes op de i. Alle goede ideeën van tijdens de designfase brengen we tot synthese in digitale omgevingen zoals de website, sociale media, banners, video en print zoals visitekaartjes, billboards, posters, brochures. Consistentie en coherentie zijn van groot belang.
5. Engagement
Alles wat we in de vorige fasen hebben bedacht, opgebouwd en ontworpen moeten we nu in de praktijk brengen. Dat is een werk van lange adem. Het is dus niet genoeg om goede ideeën
Als je ideeën niet door de verschillende lagen van je bedrijf gedragen worden dan bestaat de kans dat je branding een hobbelig parcours rijdt. Zorg er dus voor dat elk nieuw idee goed begrepen wordt door iedereen.
Gebruik professionele hulp
Zo’n branding doe je best niet op je eentje. Gebruik professionele hulp. Je tast misschien dieper in de buidel, het resultaat is er naar. Bij een branding moet je lange termijn denken.
tijdelijke aanbieding
Deel je website en we herontwerpen de hero sectie ervan.