Een simpele vraag zonder een duidelijk antwoord Je kunt tegenwoordig namelijk een logo krijgen voor elke prijs.
Zit je krap bij kas en wil je er maar 100 euro aan spenderen? Dat kan. Bij een snelle search op Google vind je al snel verschillende ontwerpers die de service aanbieden voor die prijs en minder.
Wil je daarentegen sterk investeren in een strak beeldmerk die voor jaren zal meegaan dan zijn er voldoende grafische bureaus die een topservice leveren. Daartussen ligt een woestenij van freelance grafisch ontwerpers -- de een al duurder en beter dan de ander -- die graag aan de slag gaan voor prijzen tussen de 250 en 5.000 euro.
Dus hoeveel kost een logo nu?
Het antwoord is simpel:
Een logo kost hoeveel je eraan wil spenderen
Cru gezegd: hoe meer je betaalt voor een logo, hoe beter het zal zijn. Ervaren grafisch ontwerpers vragen makkelijk prijzen boven de 1000 euro voor een logo. En gelijk hebben ze. Ze hebben ervaring, zijn getalenteerd en weten goed waar ze mee bezig zijn. Daar betaal je voor.
Bij grafische bureaus kunnen die prijzen oplopen tot tienduizenden euro’s. Enkele bekende en beruchte voorbeelden van de laatste jaren hier in België zijn het logo van de Vlaamse overheid (kostprijs 50.000 euro) en dat van de stad Hasselt (kostprijs: 115.000 euro). Houd er rekening mee dat daar een huisstijl en huisstijlgids mee in de prijs zit.
Kan je niet zo veel voor een logo betalen dan zijn er genoeg grafisch ontwerpers en grafisch ontwerpbureaus te vinden die het voor minder doen. Kans is groot dat je nog steeds een uitstekend logo voor je geld krijgt. Surf eens rond, bekijk het portfolio van enkele ontwerpers, check of je hun stijl leuk vindt en vraag een offerte aan.
Wil je nog minder betalen? 200 euro en minder. Wees er bewust van dat maatwerk nu quasi onmogelijk wordt. De kwaliteit van het logo is meestal navenant de prijs. Het gebruik van lelijke kleuren, foute lettertypes en belegen ideeën stijgt bij elke euro die je minder uitgeeft.
Ook moet je bij die lage prijsklassen opletten of het logo daadwerkelijk wel een originele creatie is, want ze kunnen het embleem altijd uit een database plukken. Je kan dat gelukkig gemakkelijk controleren. Kopieer de afbeelding in Google Images en check de resultaten.
Een logo maken kost tijd en moeite
Als ik klanten mijn prijs voor een logo doormail hoor ik ze soms slikken door mijn scherm. Maar er kruipt nu eenmaal wat tijd, liefde, zweet en tranen in het ontwerpen van een op maat gemaakte logo. Dat is niet gefixt op een paar uur. Zeker als er ook een branding aan te pas komt.
Er komt veel bij kijken. Je overlegt met de klant en luistert aandachtig naar zijn of haar wensen. Daarna doe je de nodige research. Je laat ideeën rijpen in je hoofd, schetst die neer en gaat dan aan de slag met de voorontwerpen.
Eenmaal die klaar zijn, leg je ze voor aan de klant en die pikt er de favoriet uit (of die vindt ze allemaal slecht, dat kan ook, en dan mag je van vooraf aan beginnen). Dan volgt de afwerking: je schaaft alle slordigheden bij, brengt het geheel in balans en maakt verschillende versies voor verschillende media.
Daar ben je dus een tijdje zoet mee.
Bovendien betaal je niet alleen iemands uren, maar ook diens creativiteit en knowhow. Bij meer ervaren ontwerpers is dat meer waard dan bij een beginnende grafisch vormgever.
Bereken het zelf hoeveel een logo kost
Een leuke website om de kost te berekenen voor het ontwerpen van een logo is How Much to Make a Logo. Schrik niet van de prijzen die zij voorstellen. De goedkoopste mogelijkheid -- een simpel woordmerk -- kost al snel boven de duizend euro. Voor veel mensen lijkt dat duur, maar zoals ze zelf stellen:
These estimates are based on 30,000+ project submissions on Crew. The budgets aren’t necessarily specific to how much it costs to work with an agency, studio, or freelancer. The budgets are more meant to be ballparks based on averages for hitting a high quality standard for the final product.
"High quality standard" lijken me hier de woorden om te onthouden.
Hoeveel moet je nu neertellen voor een logo?
Een eenduidige conclusie is er dus niet. Power to the people: je hebt de keuze volledig in eigen handen. Maak de afweging. Hoeveel wil je erin investeren? Een goed logo gaat jaren mee, verleidt potentiële klanten, vertegenwoordigt je merk en straalt de waarden uit die je wil dat het uitstraalt.
Dat is iets waard.
tijdelijke aanbieding
Deel je website en we herontwerpen de hero sectie ervan.